Agraeixo a VilaWeb que m'hagin convidat
a dir la meva sobre l'obertura d'amazon.es
amb Desembarcament d'Amazon, l'impacte d'un meteorit,
que reprodueixo aquí.
a dir la meva sobre l'obertura d'amazon.es
amb Desembarcament d'Amazon, l'impacte d'un meteorit,
que reprodueixo aquí.
Després de llegir la gran quantitat d’articles més o menys
informats que han aparegut els darrers dies, més que el desembarcament d’un
hipermercat, sembla que l’arribada d’Amazon hagi de ser com impacte d’un
meteorit: caldrà veure, però, què en quedarà quan penetri en la nostra
atmosfera particular. Hi ha una abassegadora unanimitat a l’hora de preveure
que serà com l’extinció dels dinosaures, sense tenir en compte que això no són
els EUA, que aquí no hi ha una tradició de compra per catàleg i pagament amb
targeta de crèdit tan estesa, i que a França i Alemanya, on també hi ha preu
únic del llibre i també hi ha una xarxa de llibreries independents comprable
amb Catalunya, no sembla que el cràter provocat per Amazon n’hagi modificat
gaire l’orografia; és a dir: els hàbits de compra de la població amb accés a
internet. D’entrada, però, ja s’han estalviat un calerons en publicitat.
No sabem quina serà l’estratègia d’Amazon a l’hora
d’aconseguir la quota de mercat necessària per establir-se entre nosaltres i
créixer. El punt de partida, la compra de BuyVip, ja indica que el llibre serà
una més de les línies de negoci de l’empresa nord-americana i que molt
probablement la comunicació i el màrqueting s’adrecin a les persones que ja
compren per internet i que paguen amb tarja de crèdit. Els seus rivals serien,
doncs la FNAC, El Corte Inglés, la Casa del Libro o Abacus. Als EUA han tancat
moltes llibreries a causa de la guerra entre gegants protagonitzada per Amazon,
la difunta Borders o Barnes and Noble; un ‘efecte col·lateral’ que a casa
nostra es reproduiria a una escala més modesta. Però també és veritat que a les
grans ciutats dels EUA s’està produint un creixement de les llibreries
independents de proximitat, perquè han sabut recuperar i conrear la terra
cremada que han deixat els exèrcits de gegants al seu pas.
Una altra qüestió és la del llibre electrònic. Gairebé
tothom explica que el preu de l’aparell es compensa perquè es descarreguen
molts llibres gratis. Com que fins fa poc no n'hi havia gaire oferta, alguns
fabricants de dispositius de lectura animaven més o menys explícitament els
seus clients a gaudir del gratis total, de manera que aquesta pràctica s’ha
establert com a normal. Això vol dir que el mercat és petit, i no sé si els
amants de la gratuïtat sentiran gaire atracció per un Kindle amb un format i un
control anticòpia propis, i que té menys oferta ‘lliure’ o ‘alliberada’ que els
altres formats. I menys encara quan les formes d’accedir a l’edició digital
s’ampliaran amb l’arribada d’altres meterorits que ja es poden contemplar a
simple vista, sense l’ajuda del telescopi.
Hi ha molts interrogants, alguns raonables, d'altres
exageradament alarmants. L’única certesa és que fa molt de temps que sabem que
Amazon arribaria amb tota la seva oferta i eficàcia. Però molt més que la
presumpta amenaça d’Amazon, ha estat la crisi que ens ha obligat a millorar a
l’hora de gestionar les llibreries i millorar els nostres serveis. I més ara
que, amb les retallades, molts clients més hauran de vigilar la despesa i
compraran menys llibres. I no som dinosaures, som més aviat petits mamífers amb
una gran capacitat d’adaptació; estimem els llibres i justament per això sabrem
mantenir, i qui sap si l’augmentarem, la complicitat dels lectors.
5 comentaris:
Una bona anàlisi, estic d'acord. És l'eterna lluita entre les grans superfícies i els petits botiguers. Si altres tipus de botigues s'han adaptat i sobreviscut, les llibreries també. De fet, porten temps fent-ho
Després de fer un cop d'ull per la web d'Amazon m'he adonat que el mèrit principal de la botiga és que la feina els la fan els clients: té mèrit trobar les fòrmules, és clar, però he estat incapaç d'esbrinar el criteri amb què han muntat la secció de llibres en català. Suposo que esperen defininar-la en funció dels clics i compres dels visitants i dels clients. En aquest sentit, totes les llibreries del país juguem amb avantatge.
salutacions cordials.
Com a propietari d'un Kindle, et puc dir que llegeixo gratis tot el que vull. En anglès, et puc assegurar que TOT ho pots trobar a la xarxa. En castellà, 3/4 del mateix. El dèficit està en català.
Hi ha un programa per transformar entre formats, sempre hi ha la opció de transformar-ho a un format que accepti el kindle.
Moltes gràcies. Ara mateix esmeno l'apunt.
Publica un comentari a l'entrada