dimecres, de setembre 14, 2011

Astronomia, guerra i evolució

. dimecres, de setembre 14, 2011


Agraeixo a VilaWeb que m'hagin convidat 
a dir la meva sobre l'obertura d'amazon.es 
amb Desembarcament d'Amazon, l'impacte d'un meteorit,
que reprodueixo aquí. 

Després de llegir la gran quantitat d’articles més o menys informats que han aparegut els darrers dies, més que el desembarcament d’un hipermercat, sembla que l’arribada d’Amazon hagi de ser com impacte d’un meteorit: caldrà veure, però, què en quedarà quan penetri en la nostra atmosfera particular. Hi ha una abassegadora unanimitat a l’hora de preveure que serà com l’extinció dels dinosaures, sense tenir en compte que això no són els EUA, que aquí no hi ha una tradició de compra per catàleg i pagament amb targeta de crèdit tan estesa, i que a França i Alemanya, on també hi ha preu únic del llibre i també hi ha una xarxa de llibreries independents comprable amb Catalunya, no sembla que el cràter provocat per Amazon n’hagi modificat gaire l’orografia; és a dir: els hàbits de compra de la població amb accés a internet. D’entrada, però, ja s’han estalviat un calerons en publicitat.

No sabem quina serà l’estratègia d’Amazon a l’hora d’aconseguir la quota de mercat necessària per establir-se entre nosaltres i créixer. El punt de partida, la compra de BuyVip, ja indica que el llibre serà una més de les línies de negoci de l’empresa nord-americana i que molt probablement la comunicació i el màrqueting s’adrecin a les persones que ja compren per internet i que paguen amb tarja de crèdit. Els seus rivals serien, doncs la FNAC, El Corte Inglés, la Casa del Libro o Abacus. Als EUA han tancat moltes llibreries a causa de la guerra entre gegants protagonitzada per Amazon, la difunta Borders o Barnes and Noble; un ‘efecte col·lateral’ que a casa nostra es reproduiria a una escala més modesta. Però també és veritat que a les grans ciutats dels EUA s’està produint un creixement de les llibreries independents de proximitat, perquè han sabut recuperar i conrear la terra cremada que han deixat els exèrcits de gegants al seu pas.

Una altra qüestió és la del llibre electrònic. Gairebé tothom explica que el preu de l’aparell es compensa perquè es descarreguen molts llibres gratis. Com que fins fa poc no n'hi havia gaire oferta, alguns fabricants de dispositius de lectura animaven més o menys explícitament els seus clients a gaudir del gratis total, de manera que aquesta pràctica s’ha establert com a normal. Això vol dir que el mercat és petit, i no sé si els amants de la gratuïtat sentiran gaire atracció per un Kindle amb un format i un control anticòpia propis, i que té menys oferta ‘lliure’ o ‘alliberada’ que els altres formats. I menys encara quan les formes d’accedir a l’edició digital s’ampliaran amb l’arribada d’altres meterorits que ja es poden contemplar a simple vista, sense l’ajuda del telescopi.

Hi ha molts interrogants, alguns raonables, d'altres exageradament alarmants. L’única certesa és que fa molt de temps que sabem que Amazon arribaria amb tota la seva oferta i eficàcia. Però molt més que la presumpta amenaça d’Amazon, ha estat la crisi que ens ha obligat a millorar a l’hora de gestionar les llibreries i millorar els nostres serveis. I més ara que, amb les retallades, molts clients més hauran de vigilar la despesa i compraran menys llibres. I no som dinosaures, som més aviat petits mamífers amb una gran capacitat d’adaptació; estimem els llibres i justament per això sabrem mantenir, i qui sap si l’augmentarem, la complicitat dels lectors.


5 comentaris:

Salvador Macip ha dit...

Una bona anàlisi, estic d'acord. És l'eterna lluita entre les grans superfícies i els petits botiguers. Si altres tipus de botigues s'han adaptat i sobreviscut, les llibreries també. De fet, porten temps fent-ho

el llibreter ha dit...

Després de fer un cop d'ull per la web d'Amazon m'he adonat que el mèrit principal de la botiga és que la feina els la fan els clients: té mèrit trobar les fòrmules, és clar, però he estat incapaç d'esbrinar el criteri amb què han muntat la secció de llibres en català. Suposo que esperen defininar-la en funció dels clics i compres dels visitants i dels clients. En aquest sentit, totes les llibreries del país juguem amb avantatge.

salutacions cordials.

Anònim ha dit...

Com a propietari d'un Kindle, et puc dir que llegeixo gratis tot el que vull. En anglès, et puc assegurar que TOT ho pots trobar a la xarxa. En castellà, 3/4 del mateix. El dèficit està en català.

Anònim ha dit...

Hi ha un programa per transformar entre formats, sempre hi ha la opció de transformar-ho a un format que accepti el kindle.

el llibreter ha dit...

Moltes gràcies. Ara mateix esmeno l'apunt.