dimarts, d’octubre 12, 2010

Discurs oficial

. dimarts, d’octubre 12, 2010

Una exposició és un discurs. Argentina, cultura en movimiento era l’exposició que aspirava a seduir el públic de la Fira Internacional de Llibre de Frankfurt i rere unes cortines amb la imatge de Jorge Luis Borges com a subtítol apareixia un mural fotogràfic a la manera de captatio benevolentiae: diverses imatges a Cristina Kirchner lliurant alguns dels “3 (tres)” milions de netbooks a les escoles dins del programa Conectar igualdad. El mural em va semblar una imitació reeixida de certa propaganda asiàtica i reconec que va condicionar la recepció del discurs amb una bona dosi de desconfiança. L’àgora, el lloc del diàleg i de l’intercanvi d’idees, estava situada al marge de l’exposició: costava localitzar-la i estava flanquejada per una vitrina on s’equiparava Eva Perón amb el Che. La comparació amb l’exposició Cultura catalana, singular i universal del 2007 era inevitable: llavors l’àgora estava situada just davant de l’entrada i hauria estat inimaginable trobar-se amb un mural glorificant José Montilla. No podia desvincular els espais dedicats a la literatura, a la repressió dels escriptors durant la dictadura, a la indústria editorial, al turisme, al disseny i la tecnologia o a l’assaig polític de la propaganda oportunista.

Potser és que la meva Argentina és un immens espai mític poblat per llibres i la realitat és necessàriament més complexa i decebedora. Vaig anar a l’estand argentí, al pavelló 5.1, amb la idea de descobrir moltes coses noves però em vaig trobar poques coses desconegudes. La vitalitat de l’edició argentina és indiscutible, amb un esclat d’editorials independents inabastable. Les converses amb alguns editors van ser memorables. Però la sensació que l’estand argentí no representava prou fidelment aquesta vitalitat es confirmava inexorablement amb les poques conferències que la meva agenda em va permetre escoltar. Frankfurt és molt més que un simple mercat de compravenda i les persones representaven millor la meva Argentina que tot el màrqueting institucional.