Quan recomanava Primavera, estiu, etcètera a un company el seu primer comentari, després d’haver obert el llibre i d’haver deixat anar ràpidament les pàgines que pressionava amb el polze esquerre, va ser: té molts diàlegs, oi? Més que no et penses, li vaig respondre. I és que el tret més destacable de l’estil és precisament la capacitat de recollir tots els matisos de l’oralitat. Un exemple:
El Tomeu ja veu que anem entrant al seu territoriDiàlegs directes i indirectes que aconsegueixen caracteritzar els personatges amb eficàcia, paràgrafs salpebrats amb breus monòlegs o interpel·lacions al lector, i un ús dels registres dialectals molt pertinent des del punt de vista narratiu perquè mostra la relació entre l'Èlia i els llocs on ha viscut: la gran ciutat i el poble on va néixer.
—Sí, és un sofà d’aquets que s’atxeque això, veu? I astires les cames, veus?
—És fantàstic, això.
—Oh, tu que ets arquitecta ja ho deus sapiguer.
Aquesta és l’altra. Tot comença de la manera més innocent: «tu que ets arquitecta...», i a partir d’aquí ja hi pots anar posant els complements més rocambolescos: ja em diràs si són maneres, una finestra que no tanque bé; si puges a l’angorfa notaràs l’escalfor del tubu de l’astufa; veuràs que anquet anxufe no hi ha corrent. I aleshores sempre és el mateix: No, és que jo faig equipaments, rehabilitacions, peritatges. I llavors és quan et demanen per parets mestres, bigues travesseres i esquerdes al sostre amanides amb les últimes notícies sobre explosions de gas, ensorraments de túnels del Carmel i Sagrades Famílies. Un dia n’hauria d’escriure una antologia, però no pas avui, perquè amb el matrimoni Petit i un tallat fumejant entre les mans, els temes van rodant i no me’n vull perdre cap. A més amés, la meua immersió lingüística ja està donant resultats i gaudeixo de sentir com la llengua em va sola, costa avall: Vei que hau canviat tots los mobles i tot, estan molt bé.
Èlia, la narradora protagonista, domina l’estil i domina el tema: una dona de trenta-sis anys que torna puntualment al poble per Tots Sants, amb la diferència que ara hi torna sola, sense el seu home. Sense cobertura per al telèfon mòbil ni connexió a internet, agusa la percepció de les coses; les trobades i situacions més o menys previsibles en un poble petit durant uns dies de vacances s’eixamplen i evoquen constantment el passat i expliquen el present. En l’anar i tornar del present al passat, Primavera, estiu, etcètera és un bildungsroman —si feia temps que no emprava aquesta paraula que fa tanta patxoca—, una novel·la de crisi personal i històrica —la protagonista és arquitecte i pateix l’esfondrament de la bombolla de la totxana—, una novel·la costumista...
La primera part, «Tardor», és enlluernadora. La segona part, «Hivern», també, però tenia la sensació que em trobava davant l’ímpetu d’una escriptora amb una primera novel·la on vol explicar-ho tot, potser massa. Hi havia capítols que em semblaven sobrers, com si es vantés de dominar l’estil i de dominar el tema: el capítol on la tieta explica de manera prolixa els mecanismes de la xafarderia al poble tot evocant una escapada de l’Èlia adolescent amb en Bernat, o el capítol on l’Èlia acompanya el pare al tros i descriu una jornada collint olives. Fins i tot vaig pensar que una mica més de contenció hauria millorat l’estructura de la novel·la. Error greu: l’estructura d’una novel·la només queda clara quan s’arriba a l'última pàgina. I el final de Primavera, estiu, etcètera és magistral perquè esfondra les expectatives. Els capítols que semblaven sobrers esdevenen del tot pertinents, la percepció de tota la novel·la es capgira. La narradora que semblava dominar el tema descobreix que desconeix, fins al punt que perd la capacitat de dir: el capítol «Milions de quilòmetres» és el contrapunt exacte de totes les pàgines precedents.
Al final, un avió s’enlaira i, quan vola sobre les terres de l’Ebre, l’Èlia evoca amb nostàlgia el poble, quan tot semblava transparent.
12 comentaris:
El tinc a la tauleta a punt de ser llegit, me n'has fet venir ganes.
... Jo també el tinc per llegir, tots en parleu molt bé...
Just avui en parlava amb una clienta que l'hi havia recomanat i no sabeu com m'ha alegrat que li hagi agradat tant. I més si és una gran lectora.
Salutacions cordials.
Et vaig fer cas amb Pau Planas i "La ciutat de les finestres" i no em va decebre gens, de manera que ara també seguiré la teua recomanació. Per cert, ¿saps res de "Vida i miracles d'Odell Kraus"? És que m'està temptant bona cosa...
Salutacions,
Òscar
Entre l'allau, el antic subal quinina, la matilde i tu ja sóc a la pàgina 70. Friso.
Ja el tinc. Aviat a començar-lo.
També el recomanes Llibreter? Tot déu me'n parla bé. Serà llegit en breu per mi.
Salutacions cordials des de la Plana més plana de Vic :)
La ciutat de les finestres i Primavera, estiu, etcétera són d’estils molt diferents, Òscar, però ara m’adono que ambdues comparteixen el retorn als orígens com a motor de la narració. Desitjo que t’agradi. No he tastat la novel•la de Josep Pastells, però si et tempta prou estaré encantat de llegir la teva impressió.
Me n’alegro, Eulàlia: jo friso per saber què t’ha semblat!
Hi ha algunes paraules que no he sabut trobar al diccionari, Puigmalet. Pel context, se’n pot deduir el significat, per això sospito que a més a més de la narració en sí, trobarà altres motius d’interès.
Tinc la sensació, Biel, que és com Maletes perdudes: una novel•la que pot agradar tant als lectors més exigents com als qui volen passar una bona estona al tren. De moment, la resposta dels clients que els l’he recomanada és molt i molt bona. Una finalista ideal per al Premi Llibreter ;-)
Salutacions cordials.
Em queden unes 50 pàgines que em guardo per aquest vespre, estic enganxadíssima i a punt d'anar a collir aulives ;P
Em sembla que em passarà com els Cristòfols que passen els dies i encara els enyoro.
Hola de nou,
Vaig per la pàgina 90 i en un flaix m'ha vingut la pensada que hi havia molt de "Registres particulars" en aquesta novel·la. Segur que vaig errat, però no m'he pogut estar de comentar-ho.
Òscar
Llibreter,
És, sens dubte, una novel•la extraordinària, un regal, un dels retrats més aconseguits del temps que ens toca viure. L’argument creïble i ric, ple de matisos i de dobles lectures; l’equilibri de la trama; la credibilitat dels personatges; la veritat que traspuen els diàlegs… El llenguatge, sí, també, és clar... Tot plegat.
Aquest llibre és un regal.
Em fa.
Publica un comentari a l'entrada