Fugida Tot i això, els afers amorosos imaginats amb la dona del Fora de la presó passa una cosa semblant. A Tallinn tenia un amic, l’Eino Ripp. Havia aconseguit seduir la dona del ministre estonià de cultura. [...] En Ripp em deia: «A través d’ella, m’he follat aquest maleït règim soviètic...»
El llibre, abans de ser llibre, fuig d’un lloc, de la Unió Soviètica, en fragments a través de diverses vies. Serguei Dovlàtov el recupera precàriament als Estats Units, l’apedaça i reescriu durant molts anys fins que es decideix a publicar-lo. És també, doncs, una fugida en el temps, una presa de distància per mirar d’objectivar i matisar els fets narrats. La fugida temporal pren forma en les cartes a l’editor, que donen lloc a una fricció entre el material narratiu fragmentari i la manera com l’autor el passa pel sedàs i l’explica.
Hi ha també una fugida dels precedents. En concret, dels models literaris sobre camps de concentració —Soljenitsin, Xalàmov—, que refusa perquè estan sotmesos a una intenció alliçonadora, a un idealisme que no s’adiu amb la construcció literària d’un espai penitenciari que és tots els espais on hi ha relacions entre persones; relacions de poder, al cap i a la fi. En general, a més a més, una fugida de la tradició russa: la presència dels clàssics vigila l’obra constantment. Aquesta fugida es materialitza en la selecció dels esdeveniments narrats: fugir de l’efectisme, tant si és truculent com sentimental:Així, doncs, diguem que he passat per alt els detalls més corprenedors de la vida en un camp. No he promès als lectors un espectacle impressionant. Hauria preferit posar-los davant d’un mirall.
+
La contenció en la matèria narrativa es correspon amb la concisió en l’estil. Aquesta actitud produeix un escreix literari que sí és impressionant. Per exemple:
director del camp representen un dels conflictes més estesos del folklore local. Un dels temes recurrents de la mitologia de les presons.
Aquest tema gairebé fantàstic presenta una lògica artística indubtable. És precisament d’aquesta manera que es pot realitzar el somni de la revenja social.
La poesia trobadoresca traslladada a les penitenciaries soviètiques: un sistema literari medieval, que tenia a veure amb l’educació i el control polític dels joves cavallers sense patrimoni, travessa els segles per alimentar el desig de revenja dels reclusos.
Fricció
Prenem dues monedes, les freguem l’una contra l’altra. Si aconseguim un ritme de fricció adequat, es podrà percebre una tercera moneda virtual. La relació entre les cartes i la narració crea aquest tercer espai. La relació és de fricció perquè les cartes matisen i condicionen la lectura del material narratiu de manera conflictiva i no únicament complementària, des d’una perspectiva posterior als fets i també posterior al moment de concebre la matèria narrativa. El llibre però, fuig d’aquest constrenyiment, és molt més del que el narrador pretén mostrar. L’autor aconsegueix, amb el conflicte, crear un tercer espai.
=
Ricard San Vicente, al pròleg:En resum, d’un món com és el soviètic —un món absurd, despòtic, inabastable, un món desigual i injust, un món imprevisible i alhora insensatament coherent, un món tan dur com entranyable i irreal, un món passat i no obstant tan present—, d’aquest món l’autor, a través de breus fragments narratius, construeix un tot, un univers literàriament organitzat que ens fa més comprensible ja no només la presó i els horrors soviètics, sinó una època i sobretot la vida i els homes, tots els homes.
Zona
La construcció deliberada d’un llibre fragmentari on l’autor discuteix amb si mateix mitjançant un narrador que correspon a èpoques i actituds diferents crea una incertesa, un distanciament de conclusions o alliçonaments, una zona que depèn de l’experiència penitenciària però que es projecta cap a l’experiència individual de cadascun dels lectors.
apunts anteriors
-
►
2011
(53)
- ► de setembre (6)
-
►
2010
(59)
- ► de desembre (2)
- ► de novembre (6)
- ► de setembre (5)
-
▼
2009
(67)
- ► de desembre (4)
- ► de novembre (5)
- ► de setembre (3)
-
►
2008
(83)
- ► de desembre (7)
- ► de novembre (6)
- ► de setembre (8)
-
►
2007
(79)
- ► de desembre (5)
- ► de novembre (8)
- ► de setembre (6)
-
►
2006
(91)
- ► de desembre (9)
- ► de novembre (7)
- ► de setembre (7)
etiquetes
- sobre la lectura (72)
- bibliodiversitat (41)
- la llibreria (35)
- Sant Jordi (30)
- Fira del Llibre de Frankfurt (24)
- col·laboracions (20)
- blogocoses (18)
- Argentina (17)
- blogosfera (14)
- César Aira (13)
- candidat 2011 (11)
- col·leccionar llibreries (10)
- exposicions (9)
- llengua i llibertat (9)
- llibres sobre llibres (9)
- Enrique VIla-Matas (8)
- Jordi Coca (8)
- Francesc Serés (7)
- Juan Ramón Jiménez (7)
- Premi Exhaurim-lo (7)
- Setmana del Llibre en Català (7)
- Tirant lo Blanc (7)
- Any del Llibre (6)
- Mario Bellatin (6)
- Revista Trama y texturas (6)
- crítica literària (6)
- Arnau Pons (5)
- Biel Mesquida (5)
- Eloy Fernández Porta (5)
- Pierre Michon (5)
- Revista Caràcters (5)
- Saló de lectura (5)
- Saló del Llibre de Barcelona (5)
- Slavoj Žižek (5)
- com passa el temps (5)
- crítica textual (5)
- Albert Hauf (4)
- Damián Tabarovsky (4)
- Emilio Manzano (4)
- John Banville (4)
- Premi Lletra (4)
- Roberto Bolaño (4)
- Simona Škrabec (4)
- Sophie Calle (4)
- Terry Eagleton (4)
- cultura digital (4)
- llibres descatalogats (4)
- preu únic (4)
- suplements culturals (4)
- Alfonso Alegre Heitzmann (3)
- Anatomia 05/06 (3)
- Andreas Scholl (3)
- Cervantes (3)
- Contrastant (3)
- David Figueres (3)
- Fira del Llibre d'Ocasió (3)
- Giorgio Agamben (3)
- Ian McEwan (3)
- Imre Kertész (3)
- Jaume Subirana (3)
- Joan Brossa (3)
- Joan Carles Girbés (3)
- Joan Todó (3)
- Jordi Carrión (3)
- Jordi Galves (3)
- Julià Guillamon (3)
- Manuel António Pina (3)
- Marcel Proust (3)
- Marina Espasa (3)
- Martí de Riquer (3)
- Mercè Ibarz (3)
- Miquel de Palol (3)
- Mutacions d'una crisi (3)
- Paul Auster (3)
- Quim Monzó (3)
- Ramon Dachs (3)
- Revista Paper de Vidre (3)
- Revista Quimera (3)
- Serguei Dovlàtov (3)
- Torre Muntadas (3)
- art (3)
- el Pla L (3)
- meme (3)
- Abel Cutillas (2)
- Albert Roig (2)
- Albert Sánchez Piñol (2)
- Anatomia 06/07 (2)
- Anthony Grafton (2)
- Ausiàs March (2)
- Barcelona Poesia 2011 (2)
- Bernat Metge (2)
- Boris Savinkov (2)
- Borja Bagunyà (2)
- Carles Bellver (2)
- Carles Riba (2)
- Chanson de Roland (2)
- Cristòfol Despuig (2)
- David Lodge (2)
- Emmanuel Bove (2)
- Enric Casasses (2)
- Enrique Suárez Figaredo (2)
- Enzo Traverso (2)
- Eva Piquer (2)
- Fogwill (2)
- Félix de Azúa (2)
- Gabriel Ferrater (2)
- Google Book Search (2)
- Hermeneia (2)
- Hilari de Cara (2)
- Idith Zertal (2)
- Isabel Núñez (2)
- J.M. Coetzee (2)
- Jean Bollack (2)
- Jesús Marchamalo (2)
- Joan Josep Isern (2)
- Joanot Martorell (2)
- Joaquín Rodríguez (2)
- Jordi de Sant Jordi (2)
- Jorge Herralde (2)
- Josep M. Pujol (2)
- Josep Maria Fonalleras (2)
- Josep Maria Pinto (2)
- Josep Pedrals (2)
- Josep Pla (2)
- L'hora del lector (2)
- Liber (2)
- Lluís Calvo (2)
- Lluís Pagès (2)
- Marc Cerdó (2)
- Mario Levrero (2)
- Marta Rojals (2)
- Martí Sales (2)
- Melcior Comes (2)
- Michael Billig (2)
- Osvaldo Lamborghini (2)
- Parmènides (2)
- Pau Planas (2)
- Percival Everett (2)
- Premi Llibreter (2)
- Premi Visitem-los i subscrivim-nos-hi (2)
- Ramon Llull (2)
- Revista Lateral (2)
- Ricardo Piglia (2)
- Roberto Calasso (2)
- Rodrigo Fresán (2)
- Roger Chartier (2)
- Siri Hustvedt (2)
- Thomas Bernhard (2)
- Veu Pròpia (2)
- Víctor García Tur (2)
- editorial Fragmenta (2)
- àlbums il·lustrats (2)
- Ada Castells (1)
- Adrada (1)
- Agustín Fernández Mallo (1)
- Aimee Selby (1)
- Akiyuki Nosaka (1)
- Alain Vanier (1)
- Alan Bennett (1)
- Albert Berrio (1)
- Alberto Manguel (1)
- Alberto Vàrvaro (1)
- Alfred Mondria (1)
- Amadeu Hurtado (1)
- Anatomia 2008 (1)
- Anaïs Nin (1)
- Andreu Subirats (1)
- André Schiffrin (1)
- Aniello Fratta (1)
- Anna Politkóvskaia (1)
- Anna Pérez Pagès (1)
- Antoni Clapès (1)
- Antoni Furió (1)
- Antoni Rubió i Lluch (1)
- Antonio Franco (1)
- Antonio G. Iturbe (1)
- Assaig General (1)
- Barry Gifford (1)
- Berlín (1)
- Bernat Dedéu (1)
- Boccaccio (1)
- Bram van Velde (1)
- Brian Dettmer (1)
- Carles Duarte (1)
- Carlos Alonso (1)
- Caroline Mignot (1)
- Caterina Pascual Löderbaum (1)
- Cesc Martínez (1)
- Charles Juliet (1)
- Christian Salmon (1)
- Dadà (1)
- Daniel Busquets (1)
- Daniel Cassany (1)
- Daniel Nettle (1)
- David Bestué (1)
- David Sánchez Usanos (1)
- David Wroblewski (1)
- Denton Welch (1)
- Dino Campana (1)
- Don DeLillo (1)
- Drago Jančar (1)
- Editorial Barcino (1)
- Editorial Tinta Blava (1)
- Eduard Molner (1)
- Eduard Márquez (1)
- Eduard Voltas (1)
- Eduardo Fernández (1)
- El Lector de l'Odissea (1)
- Elena Vozmediano (1)
- Els ulls de Tirèsies (1)
- Emili Teixidor (1)
- Enki Bilal (1)
- Enric Larreula (1)
- Erik Beltrán (1)
- Ernesto Castro (1)
- Eugenio Asensio (1)
- Fabián Casas (1)
- Feliu Formosa (1)
- Ferran Garcia (1)
- Ferran Ràfols Gesa (1)
- Ficcions enfora (1)
- Francesc Abad (1)
- Francesc Eiximenis (1)
- Francesc Miralles (1)
- Frans Masereel (1)
- Frederic Jameson (1)
- Frida Kahlo (1)
- Gabriel Gómez (1)
- Gemma Arimany (1)
- George Steiner (1)
- Georges Duby (1)
- Gerard Unger (1)
- Gerrit Noordzij (1)
- Gonzalo Rueda (1)
- Grabriel Zaid (1)
- Graciela Iturbide (1)
- Grégoire Bouillier (1)
- Guillem Terribas (1)
- Guillermo Fadanelli (1)
- H.P. Lovecraft (1)
- Hannah Arendt (1)
- Harold Bloom (1)
- Helios Gómez (1)
- Henry James (1)
- Hiromi Kawakami (1)
- Honorio Bustos Domecq (1)
- Héctor Libertella (1)
- Ignasi Revés (1)
- Irene Lozano (1)
- Isao Takahata (1)
- Iván Humanes (1)
- Izzat Ghazzawi (1)
- Jacques Noël (1)
- James Joyce (1)
- Jane Austen (1)
- Jaume March (1)
- Jaume Puig (1)
- Jaume Vallcorba (1)
- Javier Pérez Andújar (1)
- Jean Echenoz (1)
- Jean Genet (1)
- Jean-François Coche (1)
- Jesús Moncada (1)
- Joan Carreras (1)
- Joan Coromines (1)
- Joan Fontcoberta (1)
- Joan II (1)
- Joan Solà (1)
- Joan Triadú (1)
- Joan Vinyoli (1)
- Joan-Lluís Lluís (1)
- Jordi Boldú (1)
- Jordi Palou (1)
- Jordi Puntí (1)
- Jordi Raich (1)
- Jordi Rourera (1)
- Jordi Vintró (1)
- Jorge Fernández Gonzalo (1)
- Jorge Guillén (1)
- Jorge Luis Borges (1)
- Josep Maria Huertas Clavería (1)
- Josep Palau i Fabre (1)
- Josep Porcar (1)
- Joseph Brodsky (1)
- Josh Bazell (1)
- José Antonio Millán (1)
- José Batlló (1)
- José Cardoso Pires (1)
- João Gilberto Noll (1)
- Juan Carlos Moreno Cabrera (1)
- Juan Gelman (1)
- Juan Mal-herido (1)
- Juan Pedro Quiñonero (1)
- Juan Yanes (1)
- Juan-Eduardo Cirlot (1)
- Julio Cortázar (1)
- Julio Premat (1)
- Junot Díaz (1)
- Júlia Costa (1)
- Kurt Schwitters (1)
- Květa Pacovská (1)
- Laura Borràs (1)
- Les Luthiers (1)
- Llibert Tarragó (1)
- Llibreria Catalònia (1)
- Llibreria Geli (1)
- Llibreria Pam de nas (1)
- Llibreria Taifa (1)
- Llibreria Tartessos (1)
- Lluís Bonada (1)
- Lluís Cabré (1)
- Lluís Maria Todó (1)
- Lola Badia (1)
- Londres (1)
- Lulú Martorell (1)
- MACBA (1)
- Manel Zabala (1)
- Manuel Baixauli (1)
- Manuel García Viñó (1)
- Marc Pastor (1)
- Marc Romera (1)
- Marc Vives (1)
- Mariana Dimópulos (1)
- Mario Lavagetto (1)
- Maurici Pla (1)
- Max Blecher (1)
- Maximiliano Barrientos (1)
- Michel Houellebecq (1)
- Miháli Des (1)
- Mike Shatzkin (1)
- Miquel Batllori (1)
- Miquel Bauçà (1)
- Miquel Bezares (1)
- Miquel Pairolí (1)
- Monika Zgustová (1)
- Montse Serra (1)
- Nick Hornby (1)
- Octavi Martí (1)
- Olivier Adam (1)
- Pablo Auladell (1)
- Pascal Comelade (1)
- Patrick Modiano (1)
- Pau Vidal (1)
- Paul Celan (1)
- Paul Klee (1)
- Pedro G. Romero (1)
- Pen Català (1)
- Penelope Fitzgerald (1)
- Pepe Sales (1)
- Pere Antoni Pons (1)
- Pere Ballart (1)
- Pere Calders (1)
- Pere Guixà (1)
- Pere March (1)
- Pere Rodeja (1)
- Perejaume (1)
- Peter Szondi (1)
- Petrarca (1)
- Pia Crozet (1)
- Pierre Assouline (1)
- Pierre Bayard (1)
- Pierre Bourdieu (1)
- Pompeu Fabra (1)
- Praga (1)
- Quaderns Crema (1)
- Quixot (1)
- Ramon Espelt (1)
- Raúl Escari (1)
- Raül Garrigasait (1)
- Reinaldo Laddaga (1)
- Revista Benzina (1)
- Revista Descord (1)
- Revista El Temps (1)
- Revista L'Espill (1)
- Revista Letras Libres (1)
- Revista Lignes (1)
- Revista Pasajes (1)
- Revista Reduccions (1)
- Revista Rosa Cúbica (1)
- Richard Appiganesi (1)
- Robert Darnton (1)
- Robertson Davies (1)
- Rodamots (1)
- Romano Montroni (1)
- Ronald Schild (1)
- Rubem Fonseca (1)
- Salvador Espriu (1)
- Sam Abrams (1)
- Sara Lloyd (1)
- Sarah Kofman (1)
- Saül Gordillo (1)
- Sebastià Bennàssar (1)
- Secretum (1)
- Sergi Pàmies (1)
- Sergio Bizzio (1)
- Sergio Chejfec (1)
- Seth Grahame-Smith (1)
- Sexto piso (1)
- Shakespeare (1)
- Silvestre Vilaplana (1)
- Silvie Rothkovic (1)
- Sophie Divry (1)
- Stanislaw Lem (1)
- Steven Johnson (1)
- Susanna Rafart (1)
- Suzanne Romaine (1)
- Teatre Kaddish (1)
- Ted Cohen (1)
- Terenci Moix (1)
- Teresa Aguilar García (1)
- Tina Vallès (1)
- Toni Mollà (1)
- Tryno Maldonado (1)
- Ursula Tjaden (1)
- València (1)
- Vicente Luis Mora (1)
- Vicenç Pagès Jordà (1)
- Vicenç Villatoro (1)
- Victoria Barnsley (1)
- Victoria Pradilla (1)
- Vilaweb Lletres (1)
- Vladimir Bukovsky (1)
- Víctor Labrado (1)
- Víctor Moreno (1)
- Víctor Sunyol (1)
- W.H. Auden (1)
- Xavier Febrés (1)
- Xavier Riu (1)
- Xavier Roig (1)
- Yuri Herrera (1)
- Zbigniew Herbert (1)
- Zenobia Camprubí (1)
- Zygmunt Bauman (1)
- biblioteques (1)
- dietarisme (1)
- e e cummings (1)
- labutxaca (1)
- lewis buzbee (1)
- llibres per a infants (1)
- ortotipografia (1)
- periodisme cultural (1)
- preu dels llibres (1)
- revista Arts (1)
- revista Literata (1)
- revista Qué leer (1)
- terrorisme literari (1)
- Òscar Palazón (1)
dijous, d’agost 06, 2009
Zona Dovlàtov
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Si l’escriptor es fa un altre —es transforma— quan escriu, si carrega d’espires cada lletra perquè sien lletrafogueres que encenguin el lector, si deixa cèl·lules de la pell per les retxes perquè el lector pugui sentir tactes de contacte, si s’escriu quan inscriu un alfabet d’ombres entintades, cal que el lector toqui ben tocat si vol que la lletra també i tan bé el transformi.
Biel Mesquida: T’estim a tu; Empúries: Barcelona, 2001.
llibreters del món
-
-
-
-
La memòria gràficaFa 9 mesos
-
Horror Authors for HalloweenFa 2 anys
-
-
My tweetsFa 3 anys
-
Nunca te hagas libreroFa 3 anys
-
Nouveau site !Fa 3 anys
-
WATCH 布布猫和薯条兔 2021 1080pFa 3 anys
-
-
-
-
-
El malson de GuineaFa 6 anys
-
-
-
Un dissabte de lloros!!!Fa 8 anys
-
Canvi de casaFa 8 anys
-
Berlín: la mujer hecha de lagosFa 8 anys
-
-
-
-
En las librerías siempreFa 10 anys
-
-
-
I a l'abril, Retorn a ShambhalaFa 10 anys
-
-
Yto BarradaFa 11 anys
-
-
-
-
-
Your Grandma Wears Army Boots...Fa 13 anys
-
-
Nouveau BlogFa 13 anys
-
L'Ami FritzFa 13 anys
-
OctubreFa 13 anys
-
-
-
A LA MANI, TOTS DE PET!Fa 14 anys
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
20 comentaris:
Què tindrà aquest llibre que me'l trobo fins i tot a la sopa (de lletres virtuals)? Caldrà llegir-lo, no tinc sortida.
Jo també m'estic trobant ressenyes i comentaris arreu de La Zona, i el cas és que ja he decidit anar-lo a comprar. Ja en diré alguna cosa.
Jo també el tinc pendent. En continuarem parlant.
CAL llegir aquest llibre!
... A finals d'abril vaig acabar de llegir La Zona. El vaig tornar a rellegir. Primer les cartes, després els apunts. Primer els apunts, després les cartes. Continuaven sent La Zona. En la meva relectura, la percepció no desapareixia en deixar la fricció, ni era condicionada per les pautes o els estímuls que unes podien fer sobre els altres. I, si bé sí que es crea una zona, un espai, potser m'equivoco, però no m'imagino a Dovlàtov volent dividir o acotar res, al contrari...
Els qui encara no us l'heu llegit, feu-ho, que val la pena.
Segons el mateix Ricard San Vicente, un autèntic expert en el tema i una persona amb la qual és un goig conversar, em va explicar que tot el "mite" que Dovlàtov construeix al voltant de les peripècies del manuscrit és part de la història mateixa. La redacció sembla que va ser molt més convencional que no pas el que ens explica l'autor. Això només fa que afegir mèrit a la feina de Dovlàtov com a constructor integral d'històries.
Cal reconèixer que els de Labreu saben crear complicitats arreu, Allau. En el meu cas, vaig començar a llegir-lo per aquesta complicitat, i gràcies a això he descobert un llibre brutal.
Ja ens direu el què, Lluís i Júlia; desitjo que us agradi. Per a mi va ser una autèntica sorpresa.
M’ha semblat un gran llibre, Albert. Ara bé, si ens posàvem a fer la llista de llibres que CAL llegir no acabaríem mai!
També he llegit molt La zona, Ariadna. De fet la vaig llegir al març i hi he tornat força vegades. Des de dilluns, de fet, que l’he recorreguda amunt i avall per escriure aquest apunt. Com dic, la relació entre cartes i narració no pot ser complementària: Dovlàtov la fa conflictiva constantment, per això se’m va ocórrer que la fricció explicava bé la naturalesa del conflicte. Estic totalment d’acord amb tu que la Zona Doblàtov, precisament, trenca els límits: d’una experiència concreta, en un lloc i un temps determinats, crea una obra literària d’abast universal.
Vaig tenir la sort d’assistir a la presentació de La zona, Salvador, i les intervencions de Ricard San Vicente i Miquel Cabal, el traductor, van ser molt i molt engrescadores: vaig començar a llegir-la immediatament, de camí cap a casa. Efectivament, la construcció de La zona, el mite de la fugida —de les fugides, de fet—, la problematització —perdona per la paraula!— del fet d’escriure en relació amb l’experiència més o menys fabulada... per això, el fet que inventi coses no m’ha semblat rellevant per explicar la meva lectura del llibre. Com diu Pere Calonge a la crítica que li enllaço a l'apunt:
Poc importa si en La zona tot és premeditat, la imatge de l’autor falsa i els fragments que formen l’obra pensats tal i com hi apareixen ara mateix; o si, per contra, és fruit de la casualitat –la casualitat, per cert, que tant interessa l’autor–, d’una veritat autobiogràfica, de les circumstàncies vitals de l’escriptor. De les circumstàncies de Serguei Dovlàtov, existencialista remullat de vodka, irònic, descregut, desesperançat, autodestructiu; el trobador de la banalitat esmolada, com hi escriu en algun moment. Poc importa, perquè el resultat és fascinant. De les obres més inquietants, radicalment literàries i profundament incisives que hem llegit en molt de temps.
Salutacions cordials.
Ostres, llibreter, aquesta eloqüencia arravatada mereix una resposta lectora immediata.
Totalment d'acord amb tu i el Pere Calonge: com s'arriba a escriure La Zona no té cap importància en el resultat. Però des d'un punt de vista profesional, a mi em va semblar un recurs de gran intel·ligència per part de l'autor, i tan ben executat que caus a la seva trampa sense adonar-te'n. Això mereix un aplaudiment extra.
Hola! Gràcies per aquest nou apunt i bones vacances Llibreter!
Després d'un mes de juliol dedicat a rellegir i llegir tota l'obra de Francesc Serés (espero que el temps, com gairebé sempre, ho posi tot en el seu lloc i situï aquest noi on pertoca: a l'esglaó més alt de les lletres catalanes), quan acabi amb TODO CUANTO AMÉ -m'éstà semblant immensa, brutal com sol dir vosté, senyor llibreter, extraordinària-, i amb TWISTANSCHAUUNG - molt de futur veig que té en Victor Garcia Tur- (sí, sí, porto dues lectures alhora, avantatges de la jubilació), definitivament tocarà el torn a LA ZONA.
He llegit també darrerament Alice Munro, senyor llibreter, i també he de dir-li que m'ha sorprès agradablement. No és possible que la (sobre)valoració de la literatura hispanoamericana del XX hagi eclipsat una mica escriptors ben i ben dignes de l'Amèrica del Nord?
Dispensi la llargària del comentari, però ja sap vostè que quan m'hi poso...
Després de llegir tants i tants comentaris pels blogs crec que LA ZONA haurà de ser la propera lectura, abans he d'acabar L'HOME LENT de Coetzee.
no entenc gaire aquesta mania d'haver d'arraconar algú , com fa el comentarista que es diu Quimet amb la "literatura hispanoamericana" per reconeixer algú altre? Diu que està sobrevalorada, per què? No és just reconeixer els mèrits de Garcia Marquez, o d'en Bolaño (o de qui sigui) i al mateix temps poder reconeixer també els autors de l'Amèrica del Nord?
Parlant d'aquests últims, llibreter de l'autora Carson McCullers has llegit alguna cosa?
De Mcullers jo recomanaria RELLOTGE SENSE BUSQUES
Aquesta obra mereix relectures, no és possible que amb una de sola es pugui copsar realment aquelles vides. Quant al resultat de l'estratègia de l'autor, sigui o no estudiada, és digna de ser lloada. Un llibre per regalar a qui li agrada la lectura de debó.
De la McCullers hi ha una edició nova que fa un recull del milloret de la mossa, "El corazón és un cazador solitario" és memorable, vaig descubrir-la i descubrir-lo arran d'una peli d'en Travolta on fa d'escriptor frustrat i alcohòlic (sembla que sempre vagin acompanyades les dues particularitats, oi?). Ara m'he posat amb "La broma" d'en Kundera. Algú l'ha llegit?
Gràcies per la informació.
No puc ajudar-te amb Kundera perquè no l'he llegit (encara) mai.
Una dies de vacances i un petit problema amb l’ordinador m’han tingut apartat de la blogosfera. Perdoneu pel retard.
Desitjo, Allau, que la resposta lectora immediata vingui acompanyada d’un gran plaer.
Celebro la complicitat dovlatovianesca, Salvador. Aplaudeixo.
Bones vacances, Arlequí. I que gaudeixes de bona companyia, incloent-hi algun llibre, és clar.
Curiós, Quimet: jo també he dedicat el juliol a llegir De fems i de marbres, una obra monumental, sens dubte. Ja saps que Tot allò que vaig estimar ha estat recomanada en diverses ocasions en aquest blog, i em sembla simplement immensa. I estic d’acord que García Tur ens ha de portar moltes sorpreses encara. Alice Munro gaudeix de molt bona reputació a la llibreria, però tens raó: la meva dèria hispanoamericana és massa forta. En qualsevol cas, ara al setembre podràs trobar tot DeLillo en butxaca a Debolsillo ;-)
Era un retret còmplice envers la meva mania proargentina, Olga. I Quimet té tota la raó del món. Coetzee és molt gran, sens dubte.
Sobre McCullers, tinc pendent el Rellotge sense busques que esmenta Endora.
Per cert, Endora, de Kundera només he llegit els assais d’L’art de la novel•la i El teló, ambdós molt recomanables.
Salutacions cordials.
Ben tornat, llibreter! Encara no m'he posat amb Dovlàtov, però tot arribarà.
Endora, vaig llegir les novel·les de Kundera fa tants anys que no et sabria dir. M'agrada moltíssim d'ell l'assaig "Els testaments traïts".
Oh! Com me n'he pogut oblidar, Allau: efectivament, Els testaments traïts em sembla un gran llibre. Gràcies per recordar-me'l! A veure si el localitzo, ara que estic immers en la neteja de l'estudi.
Salutacions cordials.
M'ha sorprès la referència a Xalàmov; crec que precisament Xalàmov no idealitza gens, és el contrari de Soljenitsin, no al·lecciona, és txekhovià, mostra, sense llàgrimes ni compassió ni judicis morals i els seus relats són d'una economia seca i brutal, a l'extrem oposat del queixòs, ploraner i moralista Soljenitsin. Encara no he llegit aquesta novel·la de Doblàtov i t'agraeixo el comentari...
Dovlàtov es refereix, Isabel, al fet que a la literatura de presons —on inclou Xalàmov— "el presidiari és una figura patidora i tràgica que mereix compassió i admiració. Per tant el guarda és un monstre i un malvat, és l'encarnació de la crueltat i de la violència". Dovlàtov, en canvi, mostra "una similitud sorprenent entre el camp i la llibertat. Entre reclusos i vigilants". p. 74-75 de La zona. Evidentment, les perspectives són diferents; fins que no llegeixi Xalàmov, però, no podré comparar ambdues perspectives.
Salutacions cordials.
Publica un comentari a l'entrada