
La segona part presenta les dades més significatives, recollides pacientment durant anys d’ofici, agrupades en nuclis temàtics per facilitar la feina dels erudits que desenvoluparan —quan comprin i estudiïn atentament el llibre— les línies de recerca iniciades per aquest treball pioner. El breu comentari que segueix a cada error condensa, precisament, cap a on apuntarien aquestes línies. Un client s’adreça a una llibretera i demana, per exemple:
— Los patos de Eulalia
Es una gran tentación no incluir la solución a este gran acertijo (nuestra intrépida compañera aún debe estar sudando). Su complicación no la mejora ni el más retorcido de los sudokus, Pero bueno, no les vamos a dejar sin respuesta, tan grande no es nuestra maldad.
Título solicitado: Los pazos de Ulloa de Doña Emilia Pardo Bazán.
Quin horitzó d’expectatives és capaç de generar una petició com aquesta? Jo mateix apunto tímidament el context fenomenològic a l’epíleg del llibre:
Nadie es inmune al error y equivocarse al pedir información sobre un autor o un título puede deberse a tantas razones que los libreros somos los primeros en no darle más importancia que la que realmente tiene. ¿Cómo ha llegado el protolector a interesarse por un libro? Una reseña leída días atrás de la que sólo se conservan remiendos en la memoria, un título cazado al vuelo mientras se escucha distraídamente la radio, una conversación en la que las lecturas de unos y de otros se mezclan con unas cervezas —tal vez demasiadas—, la cubierta entrevista fugazmente del libro que lee el chico más guapo de clase…
El cliente:
—Quiero encontrar La paz y la palabra.
Respuesta del compañero:
—Y yo también.
Ha estat una gran sorpresa trobar-me l’epíleg anunciat a la portada del llibre, cosa que agraeixo com si fos un regal d’aniversari pels tres anys de blogaire que faré el proper dissabte.
- El condol de la Sofia enlloc d’El consol de la filosofia d’Alain de Botton
- La placa de diamantes (versió castellana) enlloc de La plaza del Diamante de Mercè Rodoreda
- Incidente con un perro en el coche enlloc d’El curioso incidente del perro a medianoche de Mark Haddon
Encara em meravello que els lectors hagin tingut l'amabilitat de no contraatacar amb nyaps de llibreters, que sens dubte ajudarien a eixamplar encara més l'horitzó d'expectatives de l'estudi de l'error.]
21 comentaris:
Doncs m'en congratulo, senyor Llibreter!
Moltes felcitats!!
...i reservin un exemplar, per a un servidor...
Enhorabona, senyor. Suposo que tindrà una distribució «normal»... Hauré de fer un raconet en les meves obligacions per llegir-lo.
Sembla prou interessant, haurem de buscar-li un raconet a la pila. D'aquests errors també en trobem, a les biblioteques; i alguns, dotats de no gaire bona memòria, fins i tot els cometem quan anem a comprar llibres...
Benvolguts,
Qualsevol persona que està darrera un taulell viu (més aviat sobreviu) enfrontant-se diàriament a les preguntes/errors del "públic assistent".
Encara que no veieu així (perquè és la vostra feina) un llibreter i un bibliotecari viuen "errors" que, per a mi, són entranyables. Comparats sobretot amb preguntes com: "¿aquí puedo encontrar un meteorito? ¿dónde está el incívico más cercano?..." que, laboralment parlant, he patit en algun moment de la meva vida.
Bé, perdoneu el rotllo!
Salut, errors i llibres!
SU, meitat
moltes felicitats!
:D
Sembla molt interessant! Miraré si el trobo a la llibreria.
Ahir llegia un treball de recerca de 2n de batxillerat en què l'alumne, després d'afusellar documents d'Internet diversos i de fer anar el traductor a tot drap, em parlava d'una tal Emília Marró Bazà. Error esdevingut a un IES de Sant Andreu de la Barca.
Moltes gràcies per les vostres aportacions a la teoria de l’error que aviat podrem gaudir a les principals càtedres universitàries de l’univers conegut. L’univers desconegut és, com sap tothom, un error de perspectiva.
La veritat és que em feia por que els comentaris es convertissin en l’eina esmolada d’una revenja dels lectors, amb tot d’errors protagonitzats per llibreters. Jo mateix n’he comès que em fan avergonyir i pujar els colors quan escric aquestes línies. Sort de la vostra magnanimitat.
Quan em van demanar d’escriure l’epíleg em va fer molta il•lusió; de fet, era la resposta dels editors de l’editorial Comanegra a l’enèsim correu electrònic que els enviava demanant-los quan sortia el llibre. Perdoneu que, contra el costum del blog, m’hagi permès la llicència de penjar la portada del llibre.
Salutacions cordials.
No fa massa temps vaig sentir per televisió les delirants explicacions del dependent d'una botiga de discos sobre les demandes de la clientela, també.
Quina alegria! Fa temps que buscava aquest llibre. Des que anunciaren la creació de Comanegra que ja el tenien en "pròxims títols" i, la veritat, és un títol extraordinari que fa venir llegiguera.
D'equívocs amb llibreters no en recorde cap ara mateix, però em ve a la ment un dia que vaig entrar a una tenda de discos (una tenda de discos, fixeu-vos si farà anys d'això!) i vaig demanar:
- Tenen l'últim disc d'Héroes?
- Ramazzotti?
- No, Del Silencio.
Paradoxalment, qui es va ruboritzar vaig ser jo!
Molt bó. Una tieta meva va anar a comprar un llibre meu i les dades que va donar al llibreter foren: Vull un llibre de no se qué de la ignorància, si home, ho ha escrit el noi del Santiago. El de can Cotillaire.
Com apunten Júlia i SU, l’estudi de l’error donaria per escriure tota una enciclopèdia de la mida de l’Espasa Calpe.
Guardarem el secret, doncs, Joan Carles...
Sospito que el llibreter no va tenir cap dificultat per trobar-lo, Francesc. Les tietes i les àvies mereixen un llibre per a elles soles, començant per l’anècdota més habitual: quan demanen un llibre per al nét o el nebot i els demano l’edat del nen i me la diuen sempre, però sempre, amb l’afegit “però és molt eixerit!” o alguna expressió equivalent.
Salutacions cordials.
Molt bé, aiatol·là! Aquest post me'l penso mirar cinc vegades cada dia mirant al Canigó.
Aiatol·laaaaaaaaaaaahu'akbar!
L'haurem de llegir ben aviat doncs... jo en aquest, encara no, any de vida he comès errors, seguríssim, que quan hi penso em voldria fondre. Ara bé queden compensats per casos com:
Vull un llibre, no sé el títol, ni l'autor, ni l'editorial però és de color vermell... buf!
Això passa sovint, canvia el color de la portada...
Doncs ja és casualitat, precisament a l'epíleg hi escric: "Sin olvidar ese libro, ese, sí, que tenía la portada como de color rojo, que iba como de mayo o abril y que estaba ahí, justo ahí —un “ahí” que podría ser tanto el escaparate, como la mesa de novedades… como también una pila de libros camino de la devolución al proveedor." Es tractava d'Abril rojo de Santiago Roncagliolo.
I de nyaps propis: "Confundir a Henry Miller con Arthur Miller o quedarse absorto mientras los nombres de Henry Roth, Philip Roth y Joseph Roth se confunden alegremente en una espiral psicodélica con matices de pesadilla." Entre els més suaus.
Salutacions cordials.
un post divert!
c.
"Encara em meravello que els lectors hagin tingut l'amabilitat de no contraatacar amb nyaps de llibreters"
Doncs jo contraataco amb l�actitud que t� m�s d�un llibreter quan, com a comercial, els vaig a visitar; el pitjor que em poden dir quan entro a la llibreria i saludo �s:
-Qu� fas aqu�?
Aarrgg!! �s que em treu de polleguera.
Rafa de la UDL
"Encara em meravello que els lectors hagin tingut l'amabilitat de no contraatacar amb nyaps de llibreters"
Doncs jo contraataco amb l´actitud que té més d´un llibreter quan, com a comercial, els vaig a visitar; el pitjor que em poden dir quan entro a la llibreria i saludo és:
-Què fas aquí?
Aarrgg!! És que em treu de polleguera.
Amic Llibreter, firat i llegit. Com alguna vegada he comentat, hi ha força semblances entre les nostres professions i aquest llibre no ha fet sinó refermar aquesta idea: en alguns paràgrafs, només que canviéssim llibreter per bibliotecari i client per lector, tindríem un llibre d'anècdotes bibliotecàries. A part d'això, m'ha fet riure més d'una vegada, així que l'autor es pot donar per satisfet.
I ara t'enviaré un correu electrònic, si no et fa res.
És que, Rafa, de vegades veniu a unes hores! Encara que he de dir que d'UDL, fins ara, no tinc cap queixa; al contrari. Potser, només, que el servei de reposicions és un miqueta lent. Una miqueta només.
Uff! Celebro que t'hagi agradat el llibre, Ferran. D'anècdotes, tothom que treballi de cara al públic pot explicar-ne un bon grapat. Sóc especialista en circumloquis surrealistes per descriure coses d'informàtica, per exemple.
Salutacions cordials.
T'he vist a Buenafuente! Qué crack!
Publica un comentari a l'entrada