dimecres, de novembre 22, 2006

De la ignorància

. dimecres, de novembre 22, 2006

Avui s’ha inaugurat el Saló del llibre de Barcelona. Diumenge em vaig dedicar a visitar el web de l’esdeveniment per decidir quin dia em resultaria més interessant assistir-hi. Però una mica de vanitat em va induir a visitar la pàgina on han penjat els blocs recomanats que, si apareixen al web del Saló del llibre de Barcelona, he de suposar que són els blocs recomanats pel Saló del llibre de Barcelona. La curiositat per comprovar si s’hi esmentava aquest bloc, o no, es va esvair quan vaig comprovar que només hi havia un bloc en català. Càndidament, perquè em costa molt pensar malament de ningú, vaig perdre el temps enviant un correu electrònic als responsables de tan singular oblit.

Dilluns a les nou del vespre ningú no m’havia contestat. La pàgina de blocs recomanats continuava igual. Vaig llegir una queixa justa a can Jauss. I vaig tornar a escriure un mail; en aquesta ocasió adreçat al Gremi de Llibreters i al Gremi d’editors, i amb còpia als amnèsics que ha fet el web del Saló del llibre de Barcelona. Només m’ha contestat una persona del Gremi de Llibreters, amb aquesta frase: «prenem nota de la vostra observació i compartim la protesta».

Els ignorants que han seleccionat els blocs recomanats no desconeixen que existeix la llengua catalana. No crec que desconeguin, tampoc, que hi ha blocs escrits en aquesta llengua que mereixen aparèixer a la pàgina del blocs recomanats del Saló del llibre de —repeteixo— Barcelona: només cal que visitin els blogrolls d’alguns dels blocs que sí han recomanat, entre el quals n’hi ha que els visito habitualment. Si la hipòtesi inicial era que els autors del web del Saló del llibre són una colla de mandrosos, incapaços de fer bé la seva feina, ara ja només em queda pensar que són una colla d’ignorants, perquè només un ignorant pot cometre la irresponsabilitat de recomanar i ometre ostentosament.


M’hauria agradat molt parlar de l’estona que he dedicat a passejar avui pel Saló del llibre de Barcelona, com ja vaig fer l’any passat. Però no.

[Afegit dijous 23:

El web del Saló del llibre ha estat creat per 40Gurus Communication Thinktank, amb estudis a Barcelona i Madrid. El seu bloc apareix entre els recomanats. La qual cosa no significa necessàriament que la selecció de blocs recomanats hagi estat dissenyada també per ells. Tampoc no contesten.]

28 comentaris:

El llegidor pecador ha dit...

Totalment d´acord, però el Saló és molt més que el llistat dels blogs. Au va, després de la queixa (serà ressonant, segur) feu-nos cinc cèntims de la vostra passejada, descobertes valuoses o xerrades interessants.

Anònim ha dit...

M'he estat mirant de nou els blogs recomanats de la pàgina (reconec que no li vaig donar massa importància a la cosa en un primer moment) i descobreixo que hi ha blogs recomanats que he anat llegint algun cop o altre. Un d'ells en especial és un molt proper a Ciutadans, i sempre ha defensat que el castellà es persegueix a Catalunya. Li he traslladat la pregunta, que no sé si em respondrà, doncs els comentaris passen per censura prèvia, sobre què opina sobre aixó que no hi ha blogs en català recomanats. A veure si em respón.

****

Ahir a la fira vaig conèixer un tio d'una llibreria antiquària que té un client gringo que li oferiex dos milions de dólars per la primera edició de El Quijote.

Toni Ros ha dit...

Segons l'intel·lectualisme moral socràtic, la majoria dels mals d'aquest món són producte de la ignorància, és a dir, que si la gent que ha fet aquesta pàgina d'enllaços a blogs no ha posat blogs catalans (escrit en català) és perquè no els coneixen. Però jo no sóc socràtic, sinó cínic i molt, molt malpensat, és a dir, que els paios que han perpetrat aquests "oblit" sabien molt bé el que feien... Per tant, si no en parlen, no existim. Els fot que existim. No confonem, sisplau, la ignoràcia (mai excusable en aquest cas) amb la mala fe i la tendenciositat. Ens volen anorrear. ¿I què fem? Pataletes. Com hem deia un lector l'altre dia en un mail: No lo entiendo, macho, cómo te empeñas en escribir tu blog en catalán, con la de gente que te leería si lo hiceiras en español, seguro que las visitas serían de 4 cifras... PUES ESO, A CAGAR.

ea! ha dit...

una vegada avisats i continuen en l'error, això ja és mala fe. fem una marató a tv3 i aconseguim els 600 euros per tenir ressó al gremi d'editors, pagant la fira canta.

el llibreter ha dit...

Sí, llegidor pecador, tens raó: els professionals que treballen al saló no tenen la culpa que el web contingui aquest nyap descomunal. I la queixa, ja veus si ha tingut ressò: només el bloc de Txetxu Barandiarán i el de Subal han dit alguna cosa. Respecte a la meva experiència al Saló, estic content: he anotat pocs títols, cosa que significa que enguany hem fet bé la feina a la llibreria. El millor, com sempre, petar la xerrada amb els coneguts que m’he trobat.

Hores d’ara encara no he rebut cap resposta sobre qui i per què ha fet aquesta selecció de blocs recomanats, Subal. I tot continua igual.

Suposo, Toni, que he triat la paraula ignorància perquè em devien ballar pel cap els versos d’Antonio Machado que diuen: «Castilla miserable, ayer dominadora / envuelta en sus andrajos desprecia cuanto ignora»; que és una definició exacta de la niciesa.

Ester: el Gremi d’editors no hauria de pagar els qui fan malament la seva feina. Si paguen, d’alguna manera acaten.

Anònim ha dit...

Vaig anar ahir al Saló per a l'acte sobre Biblioteques Escolars i avui hi tornaré amb l'escola. No havia mirat aquest espai dels blogs recomanats. Ara acabo d'enviar un email de protesta a l'organització, crec que si en rebessin uns quants es veurien obligats a donar algun tipus d'explicació.

Dessmond ha dit...

El tema del blog és encara un submón inòspit per a molta gent. Fins i tot pels del teu ram.
No t'ho has de pendre com una cosa personal. Potser és que encara hi ha masses mòmies al front del gremi.

Anònim ha dit...

Solsament una salutació.

PD: tornes als meus seguiments RSS.
http://llibreter.blogspot.com/atom.xml

Anònim ha dit...

Els he enviat jo també un correu sobre la qüestió. M'imagino que no em respondran.

Anònim ha dit...

Toni Banez, digues-li al teu amic espanyol que es pregunti per què no escriu el seu blog en Anglès o Mandarí. Encara el llegirien més persones que en castellà. I les xifres no serien de 4 sinó de 6 xifres. Quant de no-nacionalisme-nacionalista-espanyol!

Salut!

Anònim ha dit...

Primer de tot, enhorabona per la queixa. En aquest país, si no reclamem no se'ns donen res.
Pel que fa al Saló, és una llàstima que la notícia, de moment, sigui aquesta dels blocs. Espero que també en traurem coses bones.
I pel que fa als ignorants, jo també penso com algú de per aquí que més que ignorància, hi ha mala fe. Tot i això, una vegada vist el que ha succeït, qui és l'ignorant? Els creadors de la web o els responsables que els la hi van encarregar?

Anònim ha dit...

Els he enviat un mail, també: sis en català de 88 és vergonyós. I més quan n'hi ha de molt bons sobre el llibre i la literatura. Ara, no n'espero gaire...

Anònim ha dit...

Pots fer una relació dels weblogs en català que haurien de sortir?

Anònim ha dit...

He vist la noticia i m'ha sorprès...però en obrir els comentaris encara més...una cosa és que hi hagi pocs blogs en català, hi estic d'acord, i una altra ben diferent és que es perdi tota mena de respecte per la feina d'unes persones que ningú coneix personalment...ni jo...rectificar és de savis, almenys jo crec que els hi hauriem de donar una mica de temps per poder reaccionar i penjar blogs a la web...a més, qui no l'ha cagat alguna vegada? qui no s'ha equivocat mai? No crec que estigui fet amb cap mena de mala intenció, ni siguin uns ignorants, simplement un descuit...realment és que ens costa poc senyalar quan alguna cosa no ens agrada però donar la mà i felicitar per una bona feina no ho fa gairebé ningú...tots som humans i ens podem equivocar...

Anònim ha dit...

Enhorabona per la protesta, Llibreter, que ha esdevingut campanya.
La indignació generalitzada ha donat pas a una rectificació. No són tots els que hi caldria, però això ja és una altra qüestió: fem-los arribar propostes, suggeriments d'altres blocs que no hi són però que hi haurien de ser i potser les atendran.
Jo em quede amb una concluisó positiva de tot aquest desagradable afer: hi constate el poder dels blocs per organitzar-se de forma espontània, per avançar-se, per lluitar, per dir el que tothom calla, per actuar i contribuir a corregir pifiades com aquesta.
Enhorabona a tots els que no han callat!

Anònim ha dit...

Em sembla increïble que els del Saló donin les culpes de l'oblit a l'estudi que els ha dissenyat i programat la web: això els acaba de retratar.

Els continguts d'una web no els posa/crea l'estudi sinó el client.

Només el client sap què vol que hi surti, a la seva web. Com a molt pot ser que encarregui a l'estudi la redacció de la web i només li faciliti els conceptes/idees que vol que hi surtin, però en tot cas la responsabilitat sobre els continguts d'una web sempre recau en el client i no en el programador. És com si culpéssim el maquetista de les errades de contingut d'un llibre, m'explico?

L'excusa del Saló em sembla una fugida d'estudi considerable. No és ignorància ni oblit, és manca d'interès, és que tot es fa a cuita corrents, i es va canviant la programació i el que convingui en funció de com bufa el vent.

Si algú pretén estar informat del que es fa cada dia al Saló no és segur que se'n surti consultant-ne la web. I si no, proveu-ho.

Retratats queden.

Anònim ha dit...

En aquesta llista de blogs, a més hi ha molts enllaços que no són a blogs. A banda que estàn posats allà sense ordre ni concert. Significativament hi ha un ellaç a El rincón del vago.

Toni Ros ha dit...

The BlogPower avança imparable!

Anònim ha dit...

M'han respost! Llibreter, et reenvio la resposta que m'han donat.

Anònim ha dit...

Volem veure aquesta resposta publicada! que no manqui la falta d'informació!

Toni Ros ha dit...

Ja ens hi han posat, Llibreter! Tots contents, oi? Qui no plora, no carda.

Biel Barnils Carrera ha dit...

He enviat un correu de queixa a aquestes adreces i m'han contestat de seguida:

websalo@gremieditorscat.es
premsa@gremieditorscat.es

> Benvolgut Biel,
>
> Ens sap molt greu que hagi passat això. Vam encarregar a una empresa de
> comunicació que preparés aquesta campanya de promoció i interrelació amb
> els blogs, pensant que seria molt bona idea implicar aquest món tant
> potent i interessant, però vam cometre l'error de no repassar la relació
> de blogs que posarien a la web.
>
> No neguem la nostra part de culpa, degut a la feinada dels últims dies no
> vam comprovar-ho i vam fer mal fet, però us assegurem que en cap moment hi
> ha hagut cap mala intenció. Hem facilitat una relació de blogs, bàsicament
> literaris, en català a l'empresa encarregada del projecte i en aquests
> moments estan treballant per arreglar el més aviat possible aquest greu
> error.
>
> Disculpeu les molèsties que us haguem pogut ocasionar i rebeu una cordial
> salutació.

> Cristina Moix Palà
> Saló del Llibre de Barcelona

Toni Ros ha dit...

La copypatejada inicial patatera va sortir d'aquí: punxa

arsvirtualis ha dit...

Simptomàtic, molt simptòmatic...d'acord amb els "nous temps", lamentablement.

Anònim ha dit...

La terrasenca Cristina Moix la conec i pel què explica a aquesta carta crec que és veritat. No la veig donant favoritismes als blocs en espanyol.

el llibreter ha dit...

Moltes gràcies a tots. M’ha costat molt seguir la llei que m’he promulgat de no intervenir al bloc des de la feina. El post que acabo de penjar respon, en certa manera, moltes de les coses que plantegeu.

Aquest és el mail que vaig enviar diumenge dia 19 a les 21:04:

Bona nit,

acabo de fer un tom pel web del saló i encara no em puc creure que entre els blocs recomanats no hi hagi ni un sol bloc literari català. Confesso que he mirat la secció amb l'esperança de trobar el meu (http://llibreter.blogspot.com), un dels més coneguts —guanyador del Premi Lletra 2005—, però em sembla una badada descomunal que no surtin Totxanes, totxos i maons, El violinista celest, Plagueta de bord, Flux, Entrellum, L'efecte Jauss, L'Aeroplà del Raval, La Segona Perifèria, Tinta Xinesa, Món de llibres, Laie CCCB, Oi?, Combray, Vida i literatura, i d'altres tant interessants com els que heu seleccionat.

Confio que aquest error es corregeixi aviat. Hi ha un munt de directoris que només cal copiar i prou, no és massa feina, la veritat.

Salutacions cordials

El Llibreter



No cal dir que el llistat de blocs no volia ser representatiu, és el que se’m va acudir en aquell moment, i me’n vaig deixar molts que segueixo habitualment. Aquest és el mail de dilluns dia 20 a les 18:40

Bona nit,

ahir a la nit vaig enviar un correu electrònic als responsables del web del Saló del Llibre on expressava la meva sorpresa perquè a la pàgina de blocs recomanats no n'hi ha ni un en català. Ni m'han contestat ni han corregit l'error. Un dels millors blocs literaris en català ja ha denunciat aquest nyap imperdonable: http://lefectejauss.blogspot.com/2006/11/el-sal-del-llibre-de-barcelona-els.html

Sospito que els responsables del web del Saló són uns mandrosos que no s'han pres la molèstia de dedicar ni un minut a navegar per la blogosfera catalana. S'han limitat a copiar un blogroll. Confio que els receptors d'aquest correu s'adonin que quest menyspreu envers els molts blocs de qualitat escrits en català pot suscitar controvèrsia. No es tracta d'eliminar els blocs escrits en espanyol, ni molt menys, sinó d'afegir els blocs en català que val la pena destacar.

Que s'espavilin els responsables del web, que per això cobren.

Salutacions cordials.

El Llibreter



i Això és tot.

Salutacions cordials —i amb aquesta ja són tres!

Anònim ha dit...

Jo trobo a faltar blogs en caló, una altra llengua minoritària, perseguida amb acarnissament i que ha rebut per totes bandes.

"Caló
1 Denominació que reben els diversos parlars gitanos de la Península Ibèrica.
2 Llenguatge secret, amb mots d'origen caló, usat per lladres, pillets o trinxes."

Té tela el diccionari...

N'hi haurà, blogs d'aquests? Proposo fer una campanya per buscar-ne i promocionar-los! Amb boicots i tot si cal... Esteu d'acord? Qui s'anima?

Ànims i salutacions!

Anònim ha dit...

Tot el que acabo de llegir em reafirma en les ganes de seguir mantenint el bloc i com, a voltes, els encàrrecs que es fan a empreses de comunicació són una autèntica presa de pèl. Felicitats Llibreter -i a tots, per la vostra constància