Frida Kahlo comenzó en ese momento a hablar. Dijo haber detectado, casi desde los orígenes de su oficio, una inquietud constante por pintar sin pintar. Es decir, por resaltar los vacíos, las omisiones, antes que las presencias.
Como es lógico, el aparato didáctico ideado por el profesor nunca existió. Tampoco la conferencia ofrecida en honor a frida kahlo. El profesor, del que se duda también su existencia, dijo que la figura de de la artista debía encontrarse siempre más allá de cualquier artilugio. Fuera de sus corsés, de sus batas, de sus piernas y de sus medicamentos sin fecha de caducidad. Muda y ausente, como la figura del perro que logró colocar sobre un altar.
Graciela Iturbide fotografia precisament les cotilles i cames ortopèdiques, els medicaments, les bates, cinquanta anys després de la mort de Frida Kahlo. Fotografia, doncs, una absència a través de la perdurabilitat dels objectes que més íntimament mostren la fragilitat del cos de l’artista, en una al·lusió constant al sofriment. És la manera de dir que Frida Kahlo hi és, però més enllà.
Cotilla ortopèdica de Frida Kahlo fotografiada per Graciela Iturbide, via Zoopat.
5 comentaris:
Hola llibreter,
Des de fa un parell de mesos m'he afegit, humilment, al món dels blogs. El teu el tinc com a un dels meus preferits, sobretot perquè essent un lector emperdernit, el trobo força interessant.
Faig el comentari al post que parla de Frida Kahlo perquè la veritat és que des de fa temps tinc ganes de penar al meu bloc fotografies d'ella.
Enhorabona i endavant.
http://fildevidre.blogspot.com
Hola de nou! És bonic veure que certs persones dedicades al món de l'art, després de la seva absència, continuen presents entre nosaltres, gràcies a estudiosos que les treuen del bagul de les golfes.
Salutacions cordials.
Moltes gràcies, Fil de vidre.Acabo de passar pel teu blog i m'hi trobo molt bé.
En el cas de Frida Kahlo, Arlequí, la veritat és que és bastant dur: les fotos de Graciela Iturbide són brutals.
Salutacions cordials.
El de Frida Kahlo és un cas que evidencia que el físic no ho és tot. Aconseguir seduir o enamorar a persones com Diego Rivera o Trotsky diu molt sobre aquesta dona. Una personalitat atraient i una gran artista que va canalitzar el seu patiment pintant. Admirable i genial.
Mario Bellatin ha escrit una de les narracions més impressionants que li conec: l'admiració envers Frida Kahlo deu ser molt gran si l'ha esperonat a escriure un text així, sens dubte.
Salutacions cordials.
Publica un comentari a l'entrada