L’altre dia vaig prendre notes amb la intenció d’explicar un dia qualsevol a la llibreria. Però, un cop a casa, no vaig saber escriure res consistent sobre les feines que realitzem abans d’obrir i durant les primeres hores del matí. Una d’aquestes anotacions —“parlar de la plaga de les editorials independents”— potser hauria servit per organitzar un apunt amb una mica de sentit. La vaig escriure quan obria el servei de novetat d’UDL i agafava els exemplars de La homosexualidad imaginada: Vigencia y ocaso de un tabú, de Norberto Chaves, publicat per Maia Ediciones, una altra editorial petita que publica pocs llibres a l’any, que tria títols pertinents, que té cura dels detalls, etc. Que forma part, per tant, de l'exèrcit d’editorials independents, ensinistrades per penetrar a les llibreries amb tàctiques contra les quals no hi ha defensa possible, amb una avantguarda organitzada al voltant de títols llaminers que vesteixen dissenys atractius; una batalla que ens agrada perdre i que cal sumar a la invasió dels grans grups editorials, que també publiquen obres d’allò més interessants. Amb aquest apunt hipotètic hauria d'haver estat capaç de transmetre la incertesa a l’hora de fer les comandes de novetat i el neguit a l’hora de col·locar els llibres acabats d’arribar, de decidir quins ocuparan els llocs més destacats.
Però una altra anotació —“parlar de Prólogo”—, presa quan agafava una novetat d’Abada, editorial que ara distribueix UDL, em va semblar que em donava un pretext per plantejarme, de nou, escriure alguna cosa sobre les tasques de la llibreria. A partir del sobtat tancament de Distribuciones Prólogo podria haver explicat els problemes que hem patit a l’hora de gestionar les comandes de clients, factures i abonaments o de fer devolucions, o de la incertesa amb què em parlava algun editor independent, afectat pel tancament. No me’n vaig sortir perquè, independentment de les incomoditats que ens està provocant aquesta situació, la preocupació pel comercial de Prólogo que ens visitava cada setmana, un home que coneixia molt bé el catàleg de les editorials i el tarannà de la llibreria, que ens facilitava molt la feina i que ens havia resolt amb eficàcia més d’un problema, m’incitava a escriure un apunt que no sabré escriure.
6 comentaris:
No es preocupi pel comercial de prólogo. Crec que s'en sortirà. Bé, no és que ho cregui. És que ho sé.
Quin gran apunt, solidaritat llibretera!
Doncs, si et ve de gust llibreter, perquè no ens expliques quin criteri gastes a l'hora de trair els llibres que resten, diríem, "destacats" - en un lloc priviliegiat de la llibreria-. Aquells que sap que són més comercials? O bé aquests es venen sols i cal apostar per aquells que sap de primera mà que són grans novel·les però que, potser, passen més desapercebudes i per això cal empenyer-les?
és simple curiositat.
Olga
Efectivament, ets tot un artista. Sospito que potser el tornarem a veure voltant per les llibreries, oi?
És que val la pena, Espolsada, recordar el "capital professional" dels qui han mantingut Prólogo durant tants anys.
Acostumo a canviar d'opinió constantment, Olga. Els best-sellers, per exemple, no cal destacar-los: com que ja són best-sellers, seria redundant. No m'agrada que els llibres de la mateixa col·lecció estiguin gaire pròxims. M'agrada canviar constantment les piles de lloc. Però com bé saps, és qüestió sempre d'intuició ;-)
Salutacions cordials
Continuant amb el què deia el senyor Artista abans conegut com Subal Quinina -què bé que torneu a publicar a la web!-, malauradament aquest comercial -crec parlar del mateix- no pot encetar el seu nou projecte sense que s'arregli el tema amb "Prólogo" i com que va per llarg... coses de les lleis laborals.
M'alegra escoltar que hi ha un nou projecte que compta amb ell. Amb la gent que l'impulsa, ben segur que les complicacions de paperam es resoldran més tard o més d'hora.
Salutacions cordials.
Publica un comentari a l'entrada