dijous, de febrer 26, 2009

Sense paraules

. dijous, de febrer 26, 2009

Hi ha vegades que no resulta difícil adonar-se de la recerca frustrada d’un llibre quan un lector escruta els prestatges amb un cert desànim. I també com defuig una cosa tan senzilla com acostar-se a algun llibreter i preguntar. No es tracta tan sols de resoldre la incertesa amb una acció ben senzilla: les consultes a la llibreria ens permeten millorar cada dia la nostra base de dades i oferir, per tant, un millor servei. Hi ha clients, a més a més, que en alguna ocasió han revelat l’existència d’un llibre que ens havia passat desapercebut. I si aquest llibre és de Frans Masereel, l’alegria no té preu.


A primera vista, un llibre publicat l’any 1995 per una editorial petita com Iralka i que costa 7,21 euros, té tot l’aspecte de trobar-se exhaurit. Per sort, encara queden exemplars de La idea per gaudir-ne. Frans Masereel va utilitzar la xilografia per narrar històries sense paraules i és el primer autor que apareix Wordless Books: The Original Graphic Novels de David A. Beronä:

When Thomas Mann, winner of the Nobel Prize for Literature in 1929, was asked what movie had made the greatest impression on him, Mann replied, “Passionate Journey”. Although Mann’s reply sounds like the title of a film by D. W. Griffith, it was, in fact, a novel in woodcuts by Frans Masereel.

La idea neix nua del cap de l’autor, qui l’ofereix a un auditori que s’escandalitza per la nuesa radical i que intenta vestir-la perquè no cridi gaire l'atenció; la idea, però, fuig i viu tota mena d'aventures, sedueix alguns i provoca la repulsa d’altres, fins que torna a l’autor que la va concebre i es troba que ha estat substituïda per una altra idea, potser més seductora, potser més radical, potser més forta.

17 comentaris:

Galderich ha dit...

És una petita joia. Com dius, passa desapercebuda com si estigués descatalogada i encara la trobo a vegades en alguns prestatges de llibreries.
Bona recomenació.

Anònim ha dit...

Sr llibreter perdoni que li escrigui més per comentar un article de fa cosa d’un mes que no per aquest (que també he llegit amb molt de gust).
Resulta que passejava per la llibreria i em va cridar l’atenció una novel•la, “ulls verds” (no sé si serà de les que es queden en les prestatgeries com diu en aquest article o no, però jo hi diré la meva).
La portada que ha dissenyat Columna diguéssim que, almenys a mi, em transmetia que allò era una novel•la de literatura juvenil.

Vaig llegir la contraportada i vaig entendre que, segurament, la novel•la no estava destinada al públic adolescent, llavors la intuïció (aquella de la qual ja n’he parlat diversos cops, i que, clar, de vegades erra també) em deia que l’havia de comprar.
L’he devorat en dos dies!!!! (avantages de la jubilació!)QUINA DELÍCIA de novel•la!!!!!

Què hi HE TROBAT en una novel•la amb una portada que “aparentment” sembla que classifica la novel•la com a juvenil? (i em pregunto, i aquí és on vaig recordar l’article que vosté va escriure, és adequada aquesta portada si resulta que el destinatari és el lector adult??), doncs en aquesta novel•la hi he trobat un element que algun cop em comentat vosté i jo que compartim: una història que enllaça les dades de la realitat (una realitat que en aquesta novel•la comprovo que no es queda simplement en la història de l’exili del protagonista), que està en el nucli dur de la consciència, “d'allò que ens fa humans, i per tant fràgils” crec recordar que deia vosté en una ocasió referint-se a en McEwan , i en aquesta novel•la això casa molt i molt bé.

M’he quedat completament glaçat de comprovar que un autor català desconegut (almenys per mi) i jove –veig que té 32 anys!!- hagi escrit aquesta gran, gran, gran, gran novel•la, immensa, MAGISTRAL!! (i encara em quedo curt) segons el meu modest parer.

Quan arrenca la novel•la et fa la sensació que es tracti d’una d’aquelles que no aporta res de nou al tema l’exili (i d’aquestes en tenim un munt!!), però no, l’exili és un pretext, una excusa, (la novel•la podria haver creat qualsevol altra trama, penso jo), i assoleix l’ambició del narrador-protagonista amb una profunditat brutal: descriure–gràcies a les relacions entre els personatges- la totalitat existencial (com fan els més grans, els Coeetze, Saramago…)

I no parlo de l’estil (que m’ha entusiasmat) perquè m’he adonat que m’estic allargant massa, i em sap greu irrompre de manera extensa en els seu blog, senyor llibreter.

Com diu vosté, senyor llibreter: tota crítica positiva és una recomanació implícita, així que llanço aquesta “ulls verds” com alguna cosa més que recomanació: com una joia literària que NO HAURÍEU DE DEIXAR PASSAR!!!!!.

kweilan ha dit...

M'apunto les dos recomanacions. Les buscaré a la llibreria. Gràcies!!

Anònim ha dit...

Caram, caram, quimet haurem de llegir aquesta ULLS VERDS.
Llàstima que ahir vaig començar CUERPOS DEL REY (Michon), però fa goig saber que tenim escriptors de "raça" a casa nostra.

El llegidor pecador ha dit...

Llegint el meravellós ditiràmbic que ens regala el senyor Quimet em dic: Epa! ací estic vivint una mena de 'déjà vu' o 'ja llegit', i és que sembla talment una d'aquelles entusiastes cartes d'en Joan Sales a la Mercè Rodoreda. Renoi, com l'ha clavat.

Sí senyor!
VISCA L'ESPERANÇA!
VISCA "ULLS VERDS"!
VISCA EL CLUB DELS BONS NOVEL·LISTES!

Amb tot l'afecte del vostre

Llegidor

Anònim ha dit...

Després de llegir l'article i els posteriors comentaris nimés queda per dir que LA IDEA i ULLS VERDS hauran de ser les dues properes lectures. Així recullo una proposta del sr llibreter i una altra de dos dels comentaristes habituals del blog, en quimet i el llegidor pecador.
Com sempre, un plaer passar per aquí (ara el problema rau en haver de "buscar temps" per llegir dues recomanacions!)

el llibreter ha dit...

Per cert, Galderich: t'han dit mai que tens un blog excepcional?

La veritat, Quimet, és que la coberta i el subtítol "Una història d'amor que sobreviu a l'exili" em van fer arrufar el nas. Són decisions de l'editor, suposo. Però m'has encomanat l'entusiasme i ja la tinc a casa: NO LA DEIXARÉ PASSAR!!!

Ara m'adono, Kweilan, que els tres darrers llibres que he comentat no costen més de vuit euros cadascun. Influència de la crisi?

Oh, Oh! Pierre Michon, Olga, un dels grans! Un mestre de la subtilitat! Aviat sortirà un nou llibre a l'editorial Alfabia. Has llegit Vidas minúsculas?

Doncs sí, Llegidor: quan vaig llegir el comentari de Quimet em vaig agafar immediatament un exemplar del llibre.

Caldrà afanyar-se, Artur, perquè març és el pitjor mes de l'any: la quantitat de novetats llamineres que sortiran els propers dies és immensa!

Salutacions cordials

Anònim ha dit...

podré trobar LA IDEA sense massa problemes ací a valència (a la llibreria TIRANT o a la TRES I QUATRE, per exemple), ho dic perquè aquesta editorial IRALKA no em sona d'haver-la vista mai.
Pel que fa a l'altre llibre vinc de fer una ulladeta a la web de Columna i, ni la portada ni aquest subtítol que diu el llibreter (també estic gairebé segur que es cosa de l'editorial)m'haurien cridat l'atenció. Ara bé, les vostres refrexions ja són una altra cosa.
Una abraçada des de València a tothom.

Anònim ha dit...

Llegidor pecador, ha comparat vosté les meves reflexions amb la prosa de Joan Sales? Mare meva quin honor!
Pel que fa a la novel•la, cal tenir en compte allò que hem debatut altres vegades en el blog: cadascú hi busca unes coses en la literatura, va en funció de les inquietuds, les sensacions, els referents, (fins i tot depèn també de l’estat d’ànim de cada moment), així que la meva opinió sobre ULLS VERDS no és pas cap garantia. De tota manera, sembla que no sóc l’únic que l’ ha considerat una obra immensa (segons dedueixo del comentari del Llegidor Pecador).
El subtítol, sr llibreter, intueixo, com fa vosté, que deu ser cosa de l’editorial, dubto molt que algú que sigui capaç d’escriure una novel•la en què s’hi diuen – i s’insinuen- tantes coses després tingui la “brillant idea” de reduir-ho tot a “una història d’amor que sobreviu a l’exili”.
Salutacions.

Roser Caño Valls ha dit...

Hola. Sempre hi ha coses que se'ns escapen, però els altres lectors poden descobrir-nos com és el cas llibres interessants. L'argument del llibre que cites és força interessant.

Salutacions cordials.

Francesc Puigcarbó ha dit...

hola! tinc una consulta. Un client i amic, busca fa temps el llibre "La persecució política de la llengua Catalana" d'en Feranbcesc Ferrer i Girones que sembla està esgotat. I em pregunta si el podria trobar a la fira del llibre que enguany la fan a Sant Cugat.
On el podria trobar?

gràcies.

et deixo el meu correu

fpuigcarbo@yahoo.es

el llibreter ha dit...

Segur que te’l troben, Miquel.

Quan acabi amb Zizek, Quimet, m’hi poso. Es pot dir que s’ha saltat la cua ;-)

En aquest cas, Arlequí, es tracta de perdre la por de preguntar; ja saps que no fer-ho en el moment oportú pot tenir conseqüències desastroses, com al Conte del Graal.

Efectivament, està exhaurit, Francesc. T’envio les dades d’una llibreria que potser el té.

Salutacions cordials.

Galderich ha dit...

Gràcies llibreter, venint de tu és més que un elogi. Ajuda a tirar endavant.
Sobre el tema de trobar llibres descatalogats i exhaurits us recomeno aquesta pàgina:
www.vialibri.net
És una pàgina que ha unit tots els cercadors de llibreries de vell i saldites del món que tenen els llibres inventariats i a disposició d'internet. Es troben des de llibres a preus disparats fins a llibres a preus de liquidació. S'ha de mirar. Per exemple i surt només un exemplar del que demanes a un preu que considero molt car, però hi és!

el llibreter ha dit...

Si he de ser sincer, Galderich, el teu és un dels blogs que em fa més enveja.

Pel que fa a la consulta de Francesc, és el mateix resultat que li he donat per correu electrònic; jo he buscat a Iberlibro, un lloc que desaconsello a tothom que vulgui arribar a final de mes.

Salutacions cordials.

Anònim ha dit...

Bon dia a tothom!!
Ja tinc dues noves adquisicions literàries i, per tant, entreteniment per a un parell de setmanetes:
"Diari d'un mal any" i "ulls verds" (per cert: he vist que l'autor és el mateix de l'article aquell de televisió que li vaig enviar per correu electrònic!).

He de dir-li que vaig "fer un intent" amb un autor que sé que li agrada, Mario Bellatín, i no va anar gaire bé. Suposo que sempre no es pot coincidir.

maty ha dit...

Off Topic

Blogger Templates

http://bloggertricks.com/2008/06/blogger-templates-galore.html

-> http://cleandark-template.blogspot.com/

el llibreter ha dit...

Porto uns dies amb força feina, Artur, i amb poc temps per llegir i per escriure i ara em recordes el Coetzee que tinc també pendent des de fa mesos!

Gràcies Maty, ara mateix me'ls miro.

Salutacions cordials.