dijous, de febrer 07, 2008

Més distribució

. dijous, de febrer 07, 2008

He obert a l’atzar Por orden alfabético de Jorge Herralde i, tal com intuïa, he trobat això al cap de poques pàgines:

Desde luego Salvador [Pániker] era un rara avis. Nosotros, y me refiero al grupo de editores que nos asociamos por afinidades electivas para fundar Distribuciones de Enlace —Barral, Castellet, Alfonso Carlos Comín, Esther Tusquets, Beatriz de Moura y yo mismo—, éramos antifranquistas izquierdosos, con mayor o menor énfasis, y él retroprogresivo con énfasis.

Era l’època que Gramsci, per exemple, encara era publicat i tenia lectors. Distribuciones de Enlace, l'empresa que Jorge Herralde ha evocat en tantes ocasions als llibres que ha escrit, ha desaparegut el passat dia 1 de febrer. Es va fundar l’any 1970 pels editors d’Anagrama, Edicions 62, Tusquets, Lumen, Barral Editores, Fontanella, Laia i Cuadernos para el diálogo. D’aquestes editorials, només Anagrama i Edicions 62 s’hi mantenien. Barral, Fontanella, Laia i Cuadernos para el diálogo van desaparèixer. Les Punxes, una de les meves distribuïdores favorites, s’ocupa ara de Tusquets. Lumen va ser comprada per Random House Mondadori.

Enlace integrava tant la part logística de la distribució —emmagatzematge i gestió d’estocs— com la comercial. La nova distribuïdora que Anagrama impulsa junt amb els segells d’assaig del grup Planeta dirigits per Gonzalo Pontón —Ariel, Crítica i Paidós—, les editorials en espanyol del Grup 62 —bàsicament, Península i El Aleph— i altres editorials com Alba, es diu Enlaces Editoriales i s’ocupa tan sols de la part comercial. De la part logística —de preparar i d’enviar les comandes a les llibreries— s’ocupa Logista, la mateixa que s’encarrega de servir els llibres del grup Planeta —excepte la venda a crèdit i algun segell més. Es tracta, per tant, d’una important deslocalització logística, perquè els magatzems es troben a Guadalajara.

La poca informació que tenia a l’octubre sobre aquests moviments, junt amb la notícia que el Grup Planeta es venia les accions de Logista, em van animar a fer una predicció que no s’ha complert. A l’article «Distribució i bibliodiversitat», publicat a la revista cultura21.cat, edició de paper, escrivia això:

Ara mateix, el Grup Planeta confia la part logística de la distribució a Logista però manté la seva pròpia xarxa comercial per garantir una bona informació sobre novetats i reedicions. Amb la creació d’una nova distribuïdora que començarà a treballar a partir de febrer —on s’agruparan els segells d’assaig de Planeta junt amb Anagrama i les editorials que publiquen en espanyol del Grup 62— el Grup Planeta controlarà més directament tant la part logística com la comercial d’una part de les seves editorials.

Finalment no ha estat així.

Els magatzems de la desapareguda Distribuciones de Enlace són els mateixos que utilitzarà Àgora, la nova empresa de distribució de llibres que, de moment, es troba en el procés d’incorporar l’emmagatzematge i control d’estocs dels segells en català del nou Grup 62, procés que culminarà al setembre. La intenció, però, és oferir els serveis a altres editorials i xarxes comercials, de manera que ens trobem en un procés de concentració en el sector de la distribució del llibre en català.

10 comentaris:

Unknown ha dit...

Perdona la ignorància, però... penses que és bona aquesta concentració de la distribució?

Anònim ha dit...

Si fos prou bona (i independent) amb una distribuïdora n'hi hauria prou.

el llibreter ha dit...

Com dic, Núria, la distribució de llibres té dues parts: la logística o emmagatzematge dels llibres, que implica control d’estocs i enviament de comandes a les llibreries, i la part comercial, que proveeix la informació sobre les novetats, el pla de publicacions de les editorials i la disponibilitat del llibre de fons.

Normalment, les dues parts solen anar unides; la mateixa empresa s’encarrega de representar un determinat nombre d’editorials i, alhora, d’emmagatzemar i servir els llibres. Però no ha de ser necessàriament així: una empresa pot representar un grup d’editorials però llogar el servei logístic; com fa la nova distribuïdora Enlaces Editoriales, que lloga el magatzem de Logista.

La concentració en la distribució pot ser positiva segons com es faci. Per exemple, Àgora disposa d’un servei logístic que atén dues xarxes comercials diferents: la part de llibreries d’Enciclopèdia catalana —Proa i Pòrtic, entre d’altres— i la part en català de l’antiga Distribuciones de Enlace —Edicions 62, Empúries i Ara Llibres, entre d’altres. Al maig s’hi incorporaran les edicions del Grup Planeta en català —Columna, però també Destino en català i d’altres—, però no sabem si aquestes editorials s’integraran en alguna de les xarxes comercials del nou Grup 62 que ja funcionen o no. És possible, també, que una altra xarxa comercial que ja existeixi llogui els serveis logístics d’Àgora, encara que no tingui res a veure amb el nou Grup 62, i mantingui independent el seu servei d’atenció a les llibreries.

Per als llibreters, i crec que l’encarregat de les devolucions hi estarà d’acord, la concentració de la part logística seria un gran avantatge a l’hora de gestionar tant les entrades de novetats i reposicions com les devolucions de llibres no venuts. La concentració de les xarxes comercials, en canvi, perjudicaria la informació l’atenció envers les editorials petites i mitjanes.

Per cert, avui m’he passat la tarda fent devolucions. I és una de les feines més ingrates de la llibreria.

Salutacions cordials.

ea! ha dit...

alguns seguirem amb els llibres al rebedor i la distribució a la mutxilla. de l'ingrata feina de devolucionar en surts amb braços més forts, això segur!

L'Espolsada llibres ha dit...

Quina gran pregunta la de la Núria. He trigat gaire bé un any en aprendre on havia de trobar la majoria de llibres i ara patam canviem-ho tot. Ho tornarem a aprendre, però d'entrada diria que la concentració no és bona, sobretot per les llibreries petites i per les editorials independents, que actualment estan fent molt bona feina. Ara bé, de cara a facilitar la feina de fer comandes, devolucions, incidències... si tot està centralitzat serà més fàcil. Penso que les llibreries devem ser dels pocs negocis que tractem amb tants distribuïdors.
Vaig a fer devolucions i braços!

Anònim ha dit...

caram , quin embolic! Ara m'explico que el darrer llibre que vaig comprar (d'Anagrama) tardés 11 diea!!!!!!!! d'arribar a la llibreria. Després no podem queixar-nos que la gent nop compra llibres, que si hi ha crisi al sector... En fi.

el llibreter ha dit...

Sort, Ester, que no sou dels qui deixen llibres en dipòsit i després no hi ha manera que recullin les devolucions.

Per això distingeixo entre la part logística i la comercial. Amb una concentració raonable de la part logística ens podríem oblidar de comandes mínimes, de les peculiaritats en el servei de cadascun dels proveïdors i d’haver d’endevinar quan arribarà un llibre, entre d’altres entrebancs diaris a l’hora d’oferir un bon servei.

És normal, Artur, que aquests dies triguin una mica més les comandes de les editorials afectades pels canvis en la distribució. Quan el trasllat de centenars de milers d’exemplars d’un magatzem a l’altre s’acabi, amb tot l’enrenou que això significa, els problemes tornaran a ser els de sempre, però els llibres no trigaran 11 dies a arribar a les llibreries, tret de casos excepcionals.

Gràcies, Xenofílic!

Salutacions cordials.

Roser Caño Valls ha dit...

Hola Llibreter,

T'he atorgat el "Premi Arte y Pico". Passa't per Antaviana i ho veuràs.

el llibreter ha dit...

Gràcies, Arlequí! Ja saps que sovintejo Antaviana ;-)

Roser Caño Valls ha dit...

Sí, Llibreter, ja sé que sovinteges Antaviana. Ara que estic rebent tants fruits del bloc, ha de continuar viu.
Aviat començaré "El conte per fascicles".