Obra gràfica i activitat política segueixen una mateixa evolució en l’obra d’Helios Gómez: de l’anarquisme al comunisme estalinista, passant pel trotskisme, les ideologies no aconseguien amagar del tot la naturalesa singular del seu compromís; de la mateixa manera, el pas d’un estil avantguardista —fortament influït pel cubisme i el futurisme— a la seva adaptació de les convencions de la propaganda soviètica no aconsegueix esborrar una força expressiva que Helios Gómez: La Revolución gràfica m’ha permès recuperar.
La denúncia política es troba als orígens de la seva activitat, i entre els seus referents hi ha el bo i millor dels il·lustradors. Llegim al pròleg:
Sus carpetas de dibujos lo relacionan directamente con los artistas que iniciaron el género de la novela gráfica, a principios del siglo XX, entre ellos el Belga Frans Masereel, el estadounidense Lynd Ward, el italiano emigrado a América del Norte Gioacomo Patri, el canadiense Laurence Hyde o el húngaro István Dési Huber. Casi desconocidos hasta hace poco y reeditados desde la perspectiva del cómic, reflejan en imágenes las luchas de clases.
El llibre, editat pel seu fill Gabriel Gómez i Caroline Mignot, és una acurada antologia de la l’obra d’Helios Gómez i una bona manera d’acostar-se a la comprensió del compromís polític en una època turbulenta. Com també fullejar algunes pàgines d’Helios Gómez: Artista de corbata roja, d’Ursula Tjaden.
Gabriel Gómez parla del seu pare, Helios Gómez
2 comentaris:
Un gran artista i un gran personatge, feia falta un llibre sobre ell.
Una autèntica sorpresa entre les carretades de novetats que entren cada dia a la llibreria.
Salutacions cordials.
Publica un comentari a l'entrada